Lääketiede ja terveystieteet: E-kirjat

E-kirjakokoelmat

• Voit selailla kokoelman kirjoja aiheen mukaan tai tehdä haun kokoelmassa tai kirjan sisällä.
  • Tulostus on yleensä rajoitettua.
  • Muutamissa tietokannoissa on luotava oma henkilökohtainen tunnus ennen kuin käytön voi aloittaa. Esim. ClinicalKey-kokoelma.
  • Luomalla oman tunnuksen saat lisää toimintoja: voit luoda kirjanmerkkejä, muistiinpanoja ja alleviivauksia tai valita kirjoja omaan ”kirjahyllyyn”.
  • Joissain kokoelmissa voit tutustua myös kirjoihin, jotka eivät tällä hetkellä ole meillä käytössä.
  • Yleensä yhtäaikaisia online-käyttäjiä voi olla rajaton määrä, mutta joillakin kirjoilla käyttäjien määrä on rajoitettu.
  • Kirjoja tai kirjan kappaleita voi yleensä ladata offline-käyttöön, tai lainata offline-lainaan. Toteutus vaihtelee kokoelmittain, esim. lataus-/laina-ajan pituus, sallitaanko vain yksi yhtäaikainen offline-lainaaja.
  • Enemmän tietoa e-kirjojen lataamisesta ja käyttöoikeuksista E-kirjat -oppaassa.

Lääketieteen e-kirjoja

Muita e-kirjakokoelmia

Oula

Oulun yliopiston kirjastoon hankittujen painettujen ja e-kirjojen tiedot löytyvät Oula-Finna-kokoelmatietokannasta.

Tee hankintaehdotus

Lue kuuntelemalla

• Celian äänikirjoja voivat käyttää opiskelijat, joille tavallisen kirjan lukeminen on sairauden tai vamman vuoksi vaikeaa. Kirjojen käyttöön oikeuttaa esim. lukivaikeus tai oppimisvaikeus.
  • Kaikki voivat kuunnella kirjaston kokoelman saavutettavassa muodossa olevia e-kirjoja selaimen tai lukuohjelman "Lue ääneen" -toiminnoilla.
  • Monesti myös lukunäkymää voi muokata lukuohjelmissa (tausta, fontin koko, rivitys)

Lue lisää kirjaston Saavutettavuus-oppaasta >>