Scopus-opas

Scopus-tietokannan käyttöohjeet

Boolen operaattorit

Boolen operaattorit AND, OR, AND NOT voi kirjoittaa pienillä tai isoilla kirjaimilla.

Peräkkäin kirjoitetut sanat on AND-operaatio:

wind power on sama kuin wind AND power

Ilman sulkuja ohjelma suorittaa operaatiot seuraavassa järjestyksessä

sensor W/15 robot AND water OR orbit OR planet

1. OR
  2. W/n, PRE/n
  3. AND
  4. AND NOT
  1. OR: First, Scopus processes the OR connector by looking for documents containing water, orbit, or planet.
  2. W/15: Next, it looks for documents where sensor is within 15 words of robot.
  3. AND: Scopus processes the AND operator last, returning any documents it found in steps 1 and 2 that contain water, orbit, or planet, and also contain sensor within 15 words of robot.

Suluilla voi määrittää suoritusjärjestyksen - ohjelma suorittaa aina sulut ensin

finland or finnish and pisa on sama kuin (finland or finnish) and pisa

(wind OR solar) AND (power OR energy)

(robot* w/2 hand) OR (robot* pre/3 arm)

Scopus-esimerkki | Boolen operaattorit

Vaihtoehtoiset hakusanat sijoitetaan samaan hakulaatikkoon ja yhdistetään OR-operaattorilla.

Aihepiirit yhdistetään AND-operaattorilla.

Add search field: lisää hakurivejä.

Valmiin hakulauseen voi myös kopioida semmoisenaan ylimmälle riville. Huomaa sulkumerkit OR-osioiden ulkopuolella.

(game* OR gamif* OR gaming OR videogam* OR exergam* OR edugam*) AND (language* OR linguistic* OR pronunciat* OR vocabular*) AND (learn* OR acquisit* OR educat* OR teach* OR student*)

Scopus / Oulun yliopisto

Scopusta saavat käyttää yliopiston opiskelijat ja henkilökunta, etäkäytössä yliopiston tunnuksilla (Haka Login tai VPN-yhteys), OYS:n henkilökunta ja kirjaston paikallisasiakkaat.

Lisäopastusta Scopuksen käyttöön

Lisätietoa tiedonhausta