E-aineistojen etäkäyttö: Etusivu

E-aineistojen etäkäyttö

Kirjaston hankkimaa elektronista aineistoa on mahdollista käyttää myös Oamkin verkon ulkopuolelta esimerkiksi kotikoneelta. Käyttö on mahdollista vain Oamkin opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Huomaa, että voit kirjautua aineistoihin kotoa käsin vain Oulun yliopiston kirjaston sivujen, Oula-Finnan tai tiedonhakuoppaiden kautta! Työskennellessäsi kotona tai koulun ulkopuolella, voit myös ottaa VPN-yhteyden koulun verkkoon, niin tiedonsiirtosi on salattu ja pääset käyttämään e-aineistojakin kuten olisit koulun verkossa.

Käyttöehdot

Kirjasto hankkii e-aineistoja sekä Kansalliskirjaston FinELib-konsortion kautta että suoraan aineistotoimittajilta. E-aineistosopimuksissa määritellään aineistojen käyttöoikeudet ja -rajoitukset. Tällaisia ovat esimerkiksi tulostukseen, linkityksiin ja lähdeviittauksiin liittyvät asiat.

FinElibin kautta hankittuja aineistoja voivat käyttää:

• Oamkin tutkinto-opiskelijat (AMK, YAMK, avoin AMK, kv-opiskelijat sekä korkeakoulujen välisillä yhteistyösopimuksilla opiskelevat opiskelijat)
  • Oamkin henkilökunta (opettajat, tutkijat ja muut työntekijät)

E-aineistoja ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.

Oamkin verkossa käytettävä aineisto

Punaisella suljetulla lukolla olevat aineistot ovat käytettävissä Oamkin verkossa. Etäkäyttö vaatii kirjautumisen studentsin tai staffin käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

1. klikkaamalla aineiston nimeä siirryt kirjautumissivulle

2. anna studentsin tai staffin käyttäjätunnus ja salasana.

3. paina Kirjaudu/Login -painiketta

Salasanalla käytettävä aineisto

Joihinkin aineistoihin kirjaudutaan Oamkin yhteisellä käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Pyydä tunnukset chatissa tai sähköpostitse kirjasto@oulu.fi. Tunnukset luovutetaan vain Oamkin henkilökunnalle ja opiskelijoille.

Vapaa aineisto

Vihreällä avoimella lukolla olevat aineistot ovat vapaasti käytettävissä miltä tahansa koneelta.

Ei etäkäyttöä

Joihinkin aineistoihin ei ole pääsyoikeutta etäyhteyden kautta, vaan niitä voi käyttää ainoastaan koulun verkossa.

Ongelmia e-aineistojen käytössä?

Ota tarvittaessa yhteyttä kirjastoon: elele@oulu.fi