CINAHL-ohje: Vapaasanahaku

CINAHL-tietokanta

CINAHL on hoitotieteen, terveystieteiden ja lähialojen artikkelitietokanta. Oulun yliopistossa ja Oulun ammattikorkeakoulussa on käytössä CINAHL with full text, joka sisältää myös paljon artikkeleiden kokotekstejä. Kirjaudu oikean reunan linkeistä tietokantaan. Huom. valitse omalle organisaatiollesi tarkoitettu etäkäyttölinkki.

Katkaisumerkki, sanojen yhdistely ja fraasihaku

• Katkaisumerkki on tähti (*), esim. disease* löytää sanat disease, diseases, diseased.
  • Sanoja voi yhdistellä AND ja OR -operaattoreilla:

AND = kaikki hakusanat löytyvät viitteestä

OR = jokin hakusanoista löytyy.

• Läheisyysoperaattorin avulla etsitään lähekkäin esiintyviä sanoja. Läheisyysoperaattoriin liitettävällä luvulla määritellään kuinka monta sanaa hakusanojen väliin voi enintään jäädä. Esim. hakulauseessa (distan* OR online OR virtual* OR remote*) N3 (educat* OR learn* OR teach*) N3 määrittää, että operaattorilla yhdistettyjen sanojen väliin saa jäädä korkeintaan 3 sanaa.
  • Peräkkäin kirjoitetut sanat sijaitsevat viitteessä viiden sanan päässä toisistaan, sanajärjestys voi olla käänteinen. Esim. nursing home = home nursing, nursing in patient's home jne
  • Hakiessasi fraasia (=sanat vierekkäin ja kirjoitetussa järjestyksessä) laita sanat lainausmerkkien sisään, esim. ”nursing home”.

Advanced Search - tarkennettu haku

• Käytössä on useita kenttiä. Kentät voi kytkeä toisiinsa alasvetovalikon AND, OR, NOT –operaattoreilla.
  • Kentän sisällä sanoja voi myös yhdistellä toisiinsa AND, OR, NOT -operaattoreilla.
  • Tarvittaessa lisää kenttiä saa + kuvakkeesta.
  • Käytä vapaasti itse miettimiäsi hakusanoja, huomioi synonyymit ja käytä tarvittaessa sanojen katkaisua.
  • Valitse hakukentän perässä olevasta alasvetovalikosta kenttä, johon haluat haun kohdistuvan.
  • Mikäli jätät valinnan tekemättä jää näkyviin vaihtoehto Select a Field. Haku kohdistuu tällöin otsikko-, abstrakti- ja asiasanakenttiin.

Kuvassa CINAHL:n tarkennetussa haussa on suoritettu haku, jossa ensimmäiselle hakuriville on kirjoitettu cats OR dogs OR pets. Ko. rivillä on oletuskohdennus (select a field eli otsikko, tiivistelmä ja asiasanat). Toisella rivillä hakuun on yhdistetty fraasi "nursing home" käyttäen AND-operaattoria. Ko. hakutermi on kohdennettu otsikkoon eli alasvetovalikosta on valittu kohdennus "Title".

CINAHL (Oulun yliopisto)

CINAHL on käytettävissä yliopiston ja OYS:n verkossa sekä etäkäyttöön kirjautumisen kautta.

CINAHL (Oulun ammattikorkeakoulu)

CINAHL on käytettävissä Oulun ammattikorkeakoulun verkossa sekä etäkäyttöön kirjautumisen kautta.

Kokotekstiin siirtyminen

Mikäli viitteen yhteydessä ei ole pdf-tiedostoa, tarkista vielä kokotekstin saatavuus klikkaamalla Find it -linkityspalvelua tai Check Oula-Finna for availability -linkkiä.  Linkityspalvelu tarkistaa onko organisaatiollasi oikeus ko. lehteen jotakin muuta kautta.

Käyttöliittymä

• Kielen voi vaihtaa esim. suomeksi.

E-lehdet

• HTML-muotoisia artikkeleita voi kuunnella, ja ne voi kääntää esimerkiksi suomeksi. Käännöstä ei voi kuunnella.

E-kirjat

• Oikeassa alakulmassa toiminnot: koko näytön näkymä ja tekstin koon muuttaminen (loitonna/lähennä).
  • Kirjoja voi kuunnella ainakin Edge-selaimen Read aloud -toiminnolla, joka löytyy hiiren kakkospainikkeen takaa.

Creative Commons -lisenssi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.