Hoitotyö: Kokotekstin tarkistaminen

Alakohtaiset tiedonhakuoppaat | Oamk

Näin tarkistat kokotekstin saatavuuden

Viitetietokannoista, kuten Medicistä, Artosta, CINAHL:sta ja PubMedista, löytyy artikkeleiden viitetietoja. Viitetieto koostuu mm. artikkelin otsikosta, tekijöiden nimistä ja tiivistelmästä. Viitetiedosta näet myös lehden nimen, vuosikerran, numeron ja sivunumerot, joilla artikkeli on julkaistu.  Monesti viitetietokantaan on linkitetty myös artikkelin kokoteksti. Aina näin ei kuitenkaan ole. Tutki kokotekstin saatavuutta seuraavin keinoin:

1. Tarkista kokotekstilinkit

Klikkaa tietokannassa näkyviä kokotekstilinkkejä - ja kuvakkeita. Linkit ovat monesti nimetty "Full text". Kokeile myös kokotekstin hakemista linkityspalvelun avulla. Jotta käyttöoikeus tunnistettaisiin, varmista, että olet kirjautunut tietokantaan kirjaston sivujen kautta. Lue lisää etäkäyttöohjeesta.

2. Tarkista Google Scholarilla

Kopioi viitetietokannasta tarvitsemasi artikkelin nimi. Kirjaudu Google Scholariin kirjaston sivujen kautta.  Liitä artikkelin nimi hakukenttään. Joskus artikkelin nimen ympärille on tarpeen merkitä lainausmerkit, jolloin haetaan peräkkäin esiintyvää fraasia. Esim. "Nurse leaders as managers of ethically sustainable caring cultures". Google Scholar paikantaa aineistoja sekä maksullisista tietokannoista, joihin Oamkilla on tilaus, että avoimista julkaisuarkistoista.

3. Tarkista Oula-Finnalla

Kirjaudu Oula-Finna Oamkiin. Liitä artikkelin nimi hakukenttään ja klikkaa Oula-Finnan ulkomaisten artikkelien hakua. Joskus artikkelin nimen ympärille on tarpeen merkitä lainausmerkit, jolloin haetaan peräkkäin esiintyvää fraasia. Haku paikantaa aineistoja sekä maksullisista tietokannoista, joihin Oamkilla on tilaus, että useista avoimista julkaisuarkistoista. Mikäli et löydä kokotekstiä artikkelille, saatat löytää perushaun puolelta painetun lehden kokoelmatiedon. Painetun lehden voit lainata tai skannata tarvitsemasi artikkelin kirjastossa.

4. Tarkista Varastokirjaston kokoelma.

Maksuton artikkelikopiotilaus on Oula-Finnan palvelu, jonka kautta Oamkin opiskelijat ja henkilökunta voivat tilata lehtiartikkeleita Kuopiossa sijaitsevasta Varastokirjastosta. Artikkelikopion lähetetään asiakkaan sähköpostiin.

5. Tarkista yliopiston Oula-Finna paikalliskäytössä

Voit tarkistaa yliopiston Oula-Finna näkymästä onko yliopistolla käyttöoikeus tarvitsemaasi aineistoon. Oamkin opiskelijat eivät voi etäkäyttää yliopiston aineistoja, mutta paikalliskäyttö Pegasuksessa ja Lääketieteen kirjastossa on sallittua. Lisäksi sekä Sosiaali- ja terveysalan kirjastossa että Oulaisten oppimiskeskuksessa on molemmissa yksi asiakaspääte, jolla pääsee sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun verkkoon.

6. Tarkista mahdollisuus kaukolainaukseen

Mikäli aineistoa ei löydy lähialueen kirjastoista, se voi kuitenkin olla tilattavissa yhteislainana tai kaukolainana muualta Suomesta.

Linkityspalvelu (Link resolver)
Tietokannoissa on käytössä linkityspalvelu. Se on linkki, jolla pääsee artikkelin tai kirjan kokotekstiin, jos kokotekstiä ei ole käsillä olevassa tietokannassa, esim. External Link Icontai Check Oula-Finna for availability (opens in a new window) tai Libkey-linkki tai BrowZine-linkki.

LibKey
Linkityspalvelu, jolla saadaan tietokannasta suora linkki artikkelin kokotekstiin (PDF), esim. Oula-Finnan kansainvälisten e-aineistojen haun hakutuloksessa.

LibKey Nomad
Selaimeen asennettava lisäosa eli laajennus (extension), joka selvittää, onko artikkeli saatavilla Oulun yliopiston kirjaston kautta.

Yliopiston ostamiin kokotekstilehtiin pääsee normaalisti vain kirjaston sivujen ja tietokantojen kautta. Jos menet hakukoneella suoraan kustantajan sivulle, et näe onko aineisto saatavilla.

Kun Libkey Nomad on asennettuna koneellesi, se kertoo alanurkkaan ilmestyvän kuvakkeen avulla, mikäli artikkeli on saatavilla kirjaston kautta.

Kuvaketta klikkaamalla pääset kirjautumaan tunnuksillasi. Kirjauduttuasi pääset suoraan artikkeliin tai saat sen ladattavaksesi. Libkey ei talleta tunnuksiasi.

Tietokannassa näkyy

• PDF:n latauspainike tai linkki tietokantaan, jossa kokoteksti on
  • linkki BrowZine-palveluun, jossa voit selailla lehden muita numeroita ja e-lehtiä aihealueittain.
    Esim. Scopus-tietokannassa:

LibKey.io
Sivusto, jossa voi hakea artikkelin DOI- tai PMID-tunnisteen perusteella.

• DOI (digital object identifer) on elektronisille tiedeartikkeleille annettava pysyvä tunniste.
  • PMID on PubMed-tietokannan oma ID-tunniste.

BrowZine
Palvelu, jossa voi selata ja hakea kirjastoon hankittuja e-lehtiä aihepiirin tai hakusanojen perusteella.

Aihealueittaiset lehdet voi järjestellä Scimago Journal Rankin (SJR) mukaan. SJR on Scopus-tietokannan lehtien arviointi-indikaattori, eikä sitä ole kaikilla BrowZinen lehdillä.

Artikkelin saa ladattua PDF:nä. Export Citation -kohdasta löytyy myös Mendeley-siirto.

BrowZine-linkkejä on esim. Oula-Finnan kansainvälisten e-aineistojen haun hakutuloksessa ja muissakin tietokannoissa, esim. Ebscossa.

BrowZinesta on käytössä vain selausnäkymä ilman käyttäjäominaisuuksia, joten sinne ei voi tehdä omia tunnuksia.