PubMed-ohje: Viitteiden vienti viitteidenhallintaohjelmaan

Viitteiden vienti, tallentaminen ja jakaminen

• PubMed-viitteitä voi viedä viitteidenhallintaohjelmiin, tallentaa omalle My NCBI -tilille, lähettää sähköpostitse tai jakaa esimerkiksi Twitterissä.

Viitteiden siirto Mendeleyhin

1. Tuonti Web Importerilla
  • Huom. Web Importer soveltuu pienten viitemäärien siirtämiseen, ei massasiirtoihin.
  • Klikkaa PubMedissa selaimesi Web Importer -kuvaketta, valitse haluamasi viitteet ja klikkaa Add.
  • Viitteiden latautuminen Web Importer -näkymään voi viedä aikaa. Tarkista siirtämäsi viitetiedot.

• Yksittäisiä viitteitä voi myös siirtää raahaamalla PDF-tiedoston suoraan Mendeleyhin.
  • Myös manuaalisesti voi lisätä yksittäisiä viitteitä. Valitse Mendeleyssä Add new ja Add entry manually. Lisäämällä PMID- tai DOI-tunnisteen hakukenttään voit hakea viitteen tiedot.

2. Suuret viitemäärät kannattaa siirtää PubMedista Mendeleyihin jollakin seuraavista tavoista:
  • Siirrä viitteet ensin Covidenceen ja tämän jälkeen Mendeleyhin. Linkki ohjeeseen.  Huom. Covidence on Oulun yliopiston henkilökunnan ja opiskelijoiden käytössä. Oamkilla ei ole Covidence-lisenssiä.
  • Käytä Mendeleyn Desktop-työpöytäversiota. Mendeley ei enää tue Desktop-työpöytäversiota eikä sitä voi ladata. Kuitenkin jos olet aiemmin ladannut Desktop:n omalle koneellesi, voit jatkaa sen käyttöä toistaiseksi.
  1. Valitse hakutuloslistalta ruksilla viitteet, jotka haluat siirtää Mendeleyihin tai mikäli haluat viedä koko sivun tai hakutuloksen, siirry suoraan vaiheeseen 2.
  2. Klikkaa sivun ylälaidasta Save ja valitse tiedostoformaatiksi PubMed.
  3. Klikkaa Create file.

4. Txt-formaattia oleva tiedosto tallentuu laitteellesi ladattuihin tiedostoihin.
  5. Valitse Mendeleyssä Add Files ja lataa tiedosto laitteeltasi.

Vaihtoehtoinen tapa (Mendeley desktop-versioon):

1.  Valitse hakutuloslistalta ruksilla viitteet, jotka haluat siirtää Mendeleyihin tai mikäli haluat viedä koko sivun tai hakutuloksen, siirry suoraan vaiheeseen 2.

2. Klikkaa sivun ylälaidasta Send to  -valikkoa. Valitse valikosta Citation manager ja sen jälkeen Create file.

3. Nbib-formaattia oleva tiedosto tallentuu laitteellesi ladattuihin tiedostoihin.

4. Valitse Mendeleyssä toiminto Add Files ja lataa tiedosto laitteeltasi.