Viestintä: Internet-lähteet ja työkalut

Oulun ammattikorkeakoulu

Hyödyllisiä internet-lähteitä

Nordicom - pohjoismainen tietokeskus

Nordicom kerää akateemista tutkimustietoa viestinnästä ja mediasta ja välittää sitä eri muodoissa tiedon tarvitsijoille. Nordicom muodostuu viidestä kansallisesta keskuksesta. Nordicomin päämaja sijaitsee Göteborgin yliopistossa.

Yhteistyössä kansalliset keskukset ylläpitävät tietokantoja, julkaisevat tieteellisiä lehtiä, kokoomateoksia, tilastojulkaisuja ja uutiskirjeitä. Suuri osa julkaisuista on saatavissa yhteiseltä kotisivulta.

Kuvittabibliografia kokoaa tiedot lastenkirjakuvituksista kaikkien saataville

Lastenkirjainstituutin toteuttama kuvittajabibliografia on kaikille avoin tietokanta, johon kootaan tiedot kotimaisista lastenkirjakuvittajista ja heidän teoksistaan. Laajasta tietokannasta hyötyvät monet tahot aina tutkijoista lastenkirjakuvituksen harrastajiin.

Bibliografian kokoaminen on ollut pitkäaikainen prosessi. Lastenkirjainstituutin aiemman kartoitus- ja luettelointityön pohjalta on julkaistu Satujen saari. Suomalaista lastenkirjataidetta 1847–1960, jonka pohjalta kartoitustyötä on jatkettu vuosina 2004–2006 opetusministeriön erityisavustuksien ja vuonna 2010 Wihurin rahastolta saadun avustuksen myötä. Nyt hanketta on jatkettu Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Mikkelin taidemuseo, Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi, Tampereen taidemuseo (Muumimuseo) ja lastenkirjakuvituksen tutkijat. Tietokannan on toteuttanut Luova toimisto La&La. Bibliografia julkistettiin torstaina 18.11.21.

MOT Kielipalvelu

mot kielipalvelu logo

MOT Kielipalvelu sisältää seuraavat palvelut: Sanakirjat, Kääntäjä ja Kielentarkistin. MOT Sanakirjat sisältävät kattavasti yleiskielen sanastoa sekä erikoisalan sanastoa esimerkiksi lääketieteen, tekniikan, kaupan, talouden ja lakitieteen aloilta.

Kielitoimiston sanakirjat ja ohjeet

Elokuvantaju

ELOKUVANTAJU on elokuvatuotannon verkko-oppimateriaali. Palvelu on tarkoitettu elokuvailmaisun perusteiden opiskeluun, mutta se toimii myös portaalina niin elokuva-alan ammattilaisille kuin ensimmäisen kameransa ostaneille.

Tekoäly tiedonhaussa!

Tekoälysovellukset ovat uusinta uutta tiedonhaussa. Tutustu kirjaston opppaaseen, jossa esitellään muutamia sovelluksista.