Viestintä: Hae lehtiä ja artikkeleja

Oulun ammattikorkeakoulu

Kotimaisten artikkelien hakeminen

Suurin osa kotimaisista ammattilehdistä on julkaistu painettuna. Oula-Finnaan ei ole kuitenkaan tallennettu lehtien artikkelitietoja joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Voit etsiä artikkeleja tietystä aiheesta alla listatuista tietokannoista. Tietokannoista ei voi hakea yhtäaikaa, vaan haut pitää tehdä jokaisessa erikseen.

Oman alasi painetut lehdet löydät kirjastosta. Kuluvan vuoden numeroita ei lainata, mutta vanhempia lehtiä voi lainata normaalisti.

Verkkolehtiä

Tilaa artikkelikopio Varastokirjastosta

Oamkin opiskelijat ja henkilökunta voivat tilata Oula-Finnan kautta maksuttomia artikkelikopioita Varastokirjaston lehtikokoelmasta. Varastokirjasto lähettää artikkelikopion pdf-tiedostona asiakkaan sähköpostiin.

Hae ensin haluamasi lehden tiedot esille Kuopion Varastokirjaston kokoelmasta.

Lehden hakeminen Oula-Finnasta

Tarkista, että haluamasi numero on saatavana Varastokirjastossa, ja kirjaudu sisään että voit tehdä tilauksen. Klikkaa ”Tilaa kopio lehden artikkelista” -linkkiä.

Saatavuustietojen tarkistaminen

Tarkista, että lomakkeella on sähköpostiosoitteesi. Kirjoita lomakkeen lisätietoja-kenttään haluamasi artikkelin tiedot, esim. vuosi, volyymi, numero, sivut, artikkelin tekijä ja nimi. Klikkaa lähetä-painiketta.

Artikkelikopio-lomakkeen täyttäminen

Varastokirjasto lähettää pyydetyn artikkelin pdf-tiedostona sähköpostiisi. Toimitusaika on yleensä 1-2 työpäivää.

Hae ulkomaisia e-lehtiä aiheella tai nimellä

Kansainväliset tietokannat

Ebsco ja Elsevier ovat eräänlaisia eri alojen yleistietokantoja, joiden sisällön painopiste on muualla, mutta kyllä myös viestinnän aihepiireistä voit löytää erinomaisia osumia.

Avoimesti julkaistut tieteelliset artikkelit

Long Play -artikkelit

Long Play on tutkivaa journalismia, laajoja reportaaseja, henkilökuvia, esseitä ja muita pitkiä juttuja. Long Play julkaisee joka vuosi 12 singleä, jotka ovat pidempiä kuin lehtiartikkelit, mutta lyhyempiä kuin kirjat.