Valmistuvalle opiskelijalle: Mitä jokaisen opiskelijan tulisi tietää saavutettavuudesta?

Saavutettavuus on yhdenvertaisuuden edistämistä, esimerkiksi verkkopalvelun helppoa lähestyttävyyttä kaikille ihmisille. Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) tuli voimaan 1.4.2019 ja se sisältää EU:n saavutettavuusdirektiivin vaatimukset. Tietyt opiskelijoiden tuottamat julkiset digitaaliset dokumentit, kuten opinnäytetyöt, kuuluvat tämän lain piiriin.

Saavutettava opinnäytetyö

Saavutettava opinnäytetyö on sellainen, että näkövammaiset ja lukemisesteiset pääsevät PDF-tiedoston sisältöön käsiksi apuvälineillä, kuten ruudunlukuohjelmilla. Tämä vaatii muutamien asioiden huomioimista, jotta PDF-tiedostosta rakentuu saavutettava.

1. Käytä Oamkin mallipohjaa, koska siinä on huomioitu saavutettavuusvaatimukset.
  2. Nimeä otsikot aina kuvaavasti.
  3. Anna kuville vaihtoehtoinen teksti eli tekstivastine. Tämä ei ole sama kuin kuvateksti.
  4. Käytä taulukoita tiedon esittämiseen. Tee taulukot Wordin Lisää taulukko -komennon avulla.
  5. Tarkista, että asiakirjan kieleksi on merkitty sen pääkieli.
  6. Anna tiedoston ominaisuuksissa asiakirjalle otsikko ja nimeä tiedosto.
  7. Tarkista asiakirjan saavutettavuus, kun se on tallennettu docx-muotoon (Word: Tarkista helppokäyttöisyys tai Tarkista (Review-välilehti)
  8. Muunna työ PDF/A-muotoon vasta sen jälkeen, kun saavutettavuus on tarkistettu

Laajemmin saavutettavuusohjeita löydät täältä: https://submissions.theseus.fi/saavutettavuusohjeet.htm

Lisätietoa saavutettavuudesta