PubMed-ohje: Haun rajaukset

Hakutulosten rajaaminen

• Osa rajauksista näkyy automaattisesti tulosten vasemmalla puolella. Usein käytettyjä rajausfilttereitä on mm. julkaisuvuosi, kieli ja artikkelityyppi.
  • Lisää rajauksia saat näkyviin valitsemalla Show additional filters ja sieltä avautuvasta valikoimasta esim. ikäryhmät (Age).
  • PubMed ei tunnista mihin kokoteksteihin Oulun yliopiston kirjaston asiakkailla on käyttöoikeus. Ei siis kannata käyttää Full text -rajausta.
  • Huom. Vuosirajaus toimii ylimpänä olevasta diagrammivalikosta siten, että mukaan tulee aina kaikki ko. vuonna julkaistut viitteet. Alempana rajausfilttereissä olevalla Publication Date -rajauksella huomioidaan julkaisuaika päivän tarkkuudella. 5 years -filtteri tuo siis toukokuussa 2023 haettaessa kaikki toukokuusta 2018 lähtien julkaistut viitteet.

Valitut hakufiltterit näkyvät hakutuloslistan yläpuolella. Hakufiltterit säilyvät oletuksena seuraaviinkin hakuihin. Poista rajaukset tarvittaessa Clear all -toiminnolla.

Kuvankaappauksessa näkyy voimassa olevat filtterit hakutuloslistan yläpuolella.

Hakutulosten järjestäminen

• Hakutulokset voi järjestää Sorted by -valikossa uutuusjärjestykseen (Most recent) tai relevanssijärjestykseen (Best Match).
  • Avaamalla Display options viitteestä voi valita näkyviin tiivistetyn näkymän (Summary) tai laajemman, jossa näkyy myös tiivistelmä (Abstract).