Tutkijan ja tutkimuksen näkyvyys

Tutkimuksen näkyvyys ja yhteisöpalvelut

Yhteisöpalvelut ja erityisesti sosiaalinen media antavat monia mahdollisuuksia tutkimuksen näkyvyyden kehittämiselle. Tutkimuksen yhteisöpalvelut kuten ResearchGate ja Academia.edu mahdollistavat omien tutkimustuotosten esiintuomisen ja jakamisen, mutta myös keskustelun muiden tutkijoiden kanssa tutkimukseen liittyvistä kysymyksistä.

Suuren yleisön yhteisöpalvelut antavat puolestaan työkalun omasta tutkimuksesta viestimiseen suurelle yleisölle. Tämä on erityisen hyödyllistä, mikäli tutkimuksen aihe on suurta yleisöä kiinnostava.

Näkyvyyden mittaamisen (altmetriikka) kannalta erityisesti Facebook ja Twitter ovat tärkeitä kanavia, sillä niiden kautta jaetut tutkimustuotokset tulevat mukaan Altmetriikka-laskentoihin.

Jos aiot jakaa julkaisujasi yhteisöpalveluissa, tarkasta ensin esimerkiksi Sherpa/Romeo-tietokannasta, salliiko artikkelisi kustantaja jakamisen ja jos sallii, millaisilla ehdoilla. Lisää tietoa rinnakkaistallentamisesta.

Tutkijoiden yhteisöpalvelut

Ottaaksesi ResearchGate-palvelun käyttöön sinun pitää luoda palveluun profiili. Luotuasi profiilin:

  • voit jakaa omia julkaisujasi ja lukea muiden julkaisuja
  • saat tietoa julkaisujesi käytöstä: katsomiset, lataamiset, viittaamiset
  • voit liittyä ja olla vuorovaikutuksessa toisten tutkijoiden kanssa; ks. esim. Oulun yliopiston ResearchGate-yhteisö.

Välttääksesi mahdollista sähköpostitulvaa muuta profiilisi asetuksia: Settings -> Privacy Settings ja Notifications.

Lataa omia julkaisujasi muiden käyttöön
Voit ladata omia julkaisujasi ResearchGateen, mutta tarkista aina ensin, onko sinulla oikeus tehdä niin vai onko ainoastaan kustantajalla ja/tai rahoittajalla oikeus jakaa materiaalia. Lisää tietoa rinnakkaisjulkaisemisesta.

Lataa muiden julkaisuja käyttöösi
Voit ladata palvelusta julkaisuja ainakin omaan käyttöösi. Vaikka ladattava tiedosto onkin päätynyt ResearchGateen kirjoittajan luvalla, siihen voi liittyä käyttörajoituksia ja kolmannen osapuolen oikeuksia. Ladatun materiaalin käytöstä vastaa siis aina materiaalin käyttäjä. Mikäli lataat ResearchGatesta materiaaleja, joita haluat jakaa myös muiden käyttöön, tarkista materiaalin käyttöehdot alkuperäisestä lähteestä (esim. tieteellisestä julkaisusta) tai tarvittaessa tiedustele lupaa ja/tai tarkempia tietoja henkilöltä, joka on materiaalin ResearchGateen laittanut.

Tutkijoiden hakeminen: http://www.researchgate.net/directory/profiles

ResearchGaten Q&A-osio: http://www.researchgate.net/topics

Ottaaksesi Academia.edu-palvelun käyttöön sinun pitää luoda palveluun profiili. Luotuasi profiilin:

  • voit jakaa omia julkaisujasi ja lukea muiden julkaisuja
  • saat tietoa julkaisujesi käytöstä
  • voit liittyä ja olla vuorovaikutuksessa toisten tutkijoiden kanssa; ks. esim. Oulun yliopiston Academia.edu-yhteisö.

Kun lataat julkaisujasi Academia.eduun julkisesti saataville, tarkista aina ensin, onko sinulla oikeus tehdä niin, vai onko ainoastaan kustantajalla oikeus jakaa artikkeliasi. Lisää tietoa rinnakkaisjulkaisemisesta.

Lisätietoa Academia.edu-ohjeessa.

LinkedIn-palvelu on verkostoitumispalvelu, joka on tunnettu työkaluna omien verkostojen laajentamiseen. Palvelun kautta voidaan myös saada uusia työtarjouksia sekä yritykset löytävät avoimiin paikkoihinsa työntekijöitä.

Rekisteröityessäsi palveluun, voit:

  • verkostoitua ja olla vuorovaikutuksessa toisten tutkijoiden kanssa
  • viestiä omasta tutkimuksestasi tai ideastasi
  • kuvata asiantuntijuuttasi ja osaamistasi
  • seurata avoimia työpaikkoja

Yhteisöpalvelut suurelle yleisölle viestittämiseen

Facebookissa on yli 3 miljardia käyttäjää (2023), joten sen vuoksi palvelu on potentiaalinen työkalu myös tutkimuksesta viestittämiseen. Voit käyttää joko omaa henkilökohtaista tiliäsi tai luoda tutkimusprojektillesi oman. Muista seurata aiheeseesi liittyviä muita tilejä, niiden kautta saat myös seuraajia omalle tilillesi.

Jaa tililläsi tietoa esim. uusista julkaisuistasi. Muista käyttää julkaisujen pysyviä osoitteita (esim. doi, urn, isbn), sillä niiden avulla julkaisut tulevat mukaan Altmetriikka-laskentoihin ja voit seurata julkaisujesi näkyvyyttä verkossa.

X sopii ehkä vielä Facebookia paremmin tutkimuksesta viestimiseen, sillä X on profiloitunut enemmän asioiden seuraamiseen kun Facebook perustuu puolestaan enemmän kaveriverkostoihin. X:n käyttäjien joukossa on jo monien alojen huippututkijoita, joita kannattaa seurata. Omista ajatuksista, uutisista ja kaikesta tutkimukseesi liittyvästä twiittaamalla voit pyrkiä kasvattamaan omaa seuraajajoukkoa.

Muista vähintään jakaa X:n kautta kaikki uudet julkaisusi. Muista käyttää julkaisujen pysyviä osoitteita (esim. doi, urn, isbn), sillä niiden avulla julkaisut tulevat mukaan Altmetriikka-laskentoihin ja voit seurata julkaisujesi näkyvyyttä verkossa.

Blogit ovat vakiintuneet osaksi mediakenttää ja ovat usein yhteiskunnallisen keskustelun vaikutuskanavia. Niitä voi pitää joko yliopiston tai muun tutkimusyhteisön sivuilla tai kaupallisen /ei-kaupallisen palveluntarjoajan ylläpitämillä alustoilla.

Lisää tutkijablogeista Helsingin yliopiston tiedeviestinnän oppaassa tutkijoille.