Altmetriikka seuraa julkaisujen (esim. artikkelit, kirjat) näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja muissa verkkopalveluissa. Se yhdistelee esimerkiksi julkaisujen latausmääriä, mainintoja uutissivustoilla, twiittauksia, tykkäyksiä ja perinteisiä viittauksia.
Verrattuna perinteisiin viittauksiin, altmetriikka auttaa tunnistamaan nopeammin julkaisujen vaikuttavuutta. Twiittaukset Twitterissä ja maininnat uutissivustoilla voivat kertyä hyvin nopeasti julkaisun ilmestymisen jälkeen verrattuna viittauksiin, joiden kertymiseen menee kuukausia ja jopa vuosia.
Jotta julkaisusi tulevat esille altmetriikka-laskennoissa, täytyy niillä olla jokin vakiintunut pysyvä tunniste. Tällaisia tunnisteita ovat mm.:
Pysyvää tunnistetta käyttämällä julkaisu tulee seuraavaksi saada esille palvelussa, joita altmetriikka-työkalut seuraavat. Alempana olevassa kuvassa näkyvät tunnetuimman Altmetriikka-palvelun Altmetric.com seuraamat verkkopalvelut. Yleisimpiä tutkijoiden käyttämiä altmetriikka-palvelujen seuraamia lähteitä ovat esimerkiksi X ja Facebook.
Altmetriikkaa julkaisevat palvelut seuraavat verkkonäkyvyyttä erilaisista tietokannoista ja verkkolähteistä. Mm. tunnetuin altmetriikka-palvelu Altmetric.com seuraa seuraavia lähteitä:
Lähde: Sources of Attention in Altmetric.com
Eniten esillä oleva altmetriikka-palvelu on Altmetric.com. Sen tunnistaa yleensä värikkäästä donitsista tai Altmetric-tekstin omaavasta kuvakkeesta. Palvelu on käytössä jo lukemattomassa määrässä kansainvälisiä julkaisuja, jotka esittävät artikkelien yhteydessä julkaisulle Altmetric.com-palvelun laskeman näkyvyysarvon. Esimerkki Altmetric.com-palvelun tarjoamasta tiedosta.
Altmetriikka-donitsi kuvaa julkaisun näkyvyyttä kahdella tavalla:
Donitsin värien merkitykset ja näkyvyyspisteiden laskentaperiaate on kuvattu sivulla https://www.altmetric.com/about-our-data/the-donut-and-score/.
PlumX on hieman vähemmän esillä oleva altmetriikka-palvelu, joka toimii kuitenkin hyvin samalla tavoin kuin Altmetric.com. PlumX:n altmetriikka-laskenta on käytössä mm. Scopus-tietokannassa, joka esittää artikkelien verkkonäkyvyyttä PlumX-palvelun avulla.
PlumX-laskennassa julkaisu ei saa yksittäistä arvoa, vaan PlumX-kuvake kertoo väreillään ja "oksien" koolla julkaisun näkyvyyden tasosta eri verkkopalveluissa. Esimerkiksi sinisen oksan ollessa muita suurempi, kertoo se julkaisun saaneen paljon näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Värikoodit kertovat seuraavaa:
PlumX-metriikka on kuvattu tarkemmin palvelun sivulla.
Impactstory.org-palvelun avulla tutkijat voivat tuoda esille omien julkaisujensa verkkovaikuttavuutta.
Rekisteröityessäsi
Kudos-palvelun avulla tutkija voi nostaa esille merkittävimpiä julkaisujaan, selittää niitä ja samalla myös seurata niiden käyttöä erilaisissa tietokannoissa ja sosiaalisessa mediassa
Kudos auttaa muita löytämään julkaisusi ja ymmärtämään niitä