bibliometriikka@oulu.fi
Tutkijan näkyvyys on keskeinen osa tutkimuksen vaikuttavuutta ja tiedeyhteisön vuorovaikutusta. Näkyvyyden parantaminen ei ainoastaan edistä tutkimuksen leviämistä, vaan voi myös lisätä yhteistyömahdollisuuksia, rahoituksen saamista ja urakehitystä. Alla on keskeisiä keinoja, joilla tutkija voi vahvistaa omaa sekä julkaisujensa näkyvyyttä:
Tutkijaprofiilit ovat keskeinen osa tutkijan näkyvyyttä verkossa. Hyvin ylläpidetty tutkijaprofiili parantaa tutkimuksen löydettävyyttä, tukee verkostoitumista ja vahvistaa asiantuntijuuden tunnistettavuutta niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Tutkijan kannattaa hyödyntää profiileja ja tunnisteita monipuolisesti: käsikirjoituksissa, vertaisarvioinnissa, verkkosivuilla, blogeissa, sähköpostin allekirjoituksessa ja ansioluettelossa.
Katso oppaan tutkijaprofiilit-sivulta mitä tutkijaprofiileja kannattaa ylläpitää ja seurata.
Avoin saatavuus on keskeinen keino lisätä tutkimusjulkaisujen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Kun julkaisut ovat vapaasti saatavilla, ne tavoittavat laajemman yleisön – niin tutkijat, opiskelijat kuin käytännön toimijatkin. Avoimuus ei ainoastaan lisää näkyvyyttä, vaan myös edistää tutkimuksen vaikuttavuutta, luotettavuutta ja yhteiskunnallista hyödynnettävyyttä.
Avoimesti voi julkaista monin eri tavoin, joista voi lukea lisää oppaan Avoin julkaiseminen -sivuilta.
Tieteellisen artikkelin näkyvyydelle on aina eduksi, että lehti, jossa se on julkaistu, on indeksoitu käytetyimpiin tietokantoihin, etenkin Scopus- ja Web of Science -viitetietokantoihin. Näillä tietokannoilla on paljon käyttäjiä, joten artikkeli on myös potentiaalisesti suuren tutkijajoukon löydettävissä.
Web of Science ja Scopus laskevat julkaisuilleen myös viittaustietoja, jolloin niiden indeksoimissa lehdissä julkaistujen artikkelien saamat viittaukset näkyvät tietokannassa. Saatujen viittausten kautta tieto tutkimuksesta leviää, joka taas lisää tutkijan näkyvyyttä tutkimusyhteisössään.
Lue lisää aiheesta oppaan Julkaisukanavan valinta -luvusta.
Vaikka julkaisu löytyisikin laajoista viitetietokannoista, se ei sellaisenaan vielä riitä. Artikkeli on lisäksi myös otsikoitava järkevästi ja tiivistelmä kirjoitettava harkiten se näkökulma mielessä, että samaa aihepiiriä tutkivat löytäisivät hakulausekkeillaan tämän julkaisun.
Otsikko houkuttelee lukemaan tiivistelmän – tiivistelmä houkuttelee lukemaan itse julkaisun.
Tutkimuksen näkyvyyttä voi edistää julkaisemalla datan, johon tutkimuksen tulokset perustuvat. Jos dataa ei voi jakaa muiden kanssa, on mahdollista julkaista datasta vain kuvailu- eli metatiedot. Näkyvyyden varmistamiseksi datalle tai sen kuvailutiedoille on hankittava pysyvä tunniste kuten DOI, joka liitetään julkaisun Data Availability Statement -kohtaan. Pysyviä tunnisteita käyttämällä dataan voidaan myös viitata. Lisätietoja oppaan kohdassa Tutkimusaineistot.
Sosiaalisen median ja ammatillisten verkostoitumispalveluiden hyödyntäminen on tehokas tapa lisätä tutkimusjulkaisujen näkyvyyttä. Kun tutkija jakaa julkaisunsa aktiivisesti eri kanavissa, ne tavoittavat laajemman yleisön ja voivat herättää keskustelua myös oman tieteenalan ulkopuolella.
Julkaisujen jakaminen esimerkiksi X:ssä, Blueskyssa tai LinkedInissä voi tuoda tutkimukselle uusia lukijoita ja lisätä sen vaikuttavuutta. Lyhyt tiivistelmä, visuaalinen nosto tai linkki avoimesti saatavilla olevaan julkaisuun toimii hyvin.
Tutkijaprofiilien ylläpito palveluissa kuten ORCID, ResearchGate ja Google Scholar auttaa yhdistämään julkaisut tutkijan identiteettiin ja parantaa niiden löydettävyyttä. Profiilit toimivat myös käyntikorttina, joka kertoo tutkijan asiantuntemuksesta ja tuotannosta. Lue lisää tutkijaprofiileista.
Osallistuminen keskusteluihin ja verkostoituminen verkossa voi johtaa uusiin yhteistyömahdollisuuksiin ja lisätä julkaisujen viittauksia. Aktiivinen läsnäolo tukee paitsi julkaisujen näkyvyyttä, myös tutkijan ammatillista profiilia ja tutkimuksen vaikuttavuutta. Lue lisää tutkijaprofiileista verkostoitumispalveluissa.
Altmetriikka tarjoaa tutkijoille mahdollisuuden tarkastella tutkimuksensa näkyvyyttä ja vaikuttavuutta akateemisen maailman ulkopuolella. Se mittaa esimerkiksi, kuinka usein ja missä yhteyksissä julkaisuja mainitaan sosiaalisessa mediassa, uutisartikkeleissa, blogeissa, toimintapoliittisissa dokumenteissa tai Wikipedia-artikkeleissa. Lue lisää altmetriikasta.