Vapaakappaleaineisto: Vapaakappaletyöasemat

Vapaakappaletyöasema

Elektroniset vapaakappaleaineistot ovat käytettävissä  Tiedekirjasto Pegasuksen 3. kerroksessa sijaitsevalla vapaakappaletyöasemalla.

Kaikkia työasemalla olevia aineistoja voi hakea, katsella ja kuunnella ilman käyttäjätunnuksia.

Tekijänoikeuslaki määrittelee aineiston käyttömahdollisuudet:

• sisältöjä voi lukea, kuunnella ja katsella
  • sisällöistä ei voi valmistaa digitaalista kopiota
  • sisältöjä ei voi tallentaa omalle tallennusvälineelle

Työasemalla ei ole Internet-yhteyttä, sille ei voi tallentaa tiedostoja eikä siltä voi lähettää sähköpostia.

Verkkoarkisto

Verkkoarkistoon kerätään avoimesti verkossa saatavilla olevaa, suomalaiselle yleisölle tarkoitettua aineistoa.

Verkkoarkiston hakemisto on vapaasti verkossa käytettävissä. Hakemistosta voi tarkistaa, milloin sisältöjä mistäkin verkko-osoitteesta on arkistoon tallentunut. Varsinaiset verkkosisällöt ovat nähtävissä ainoastaan vapaakappaletyöasemilla.

Lisätietoja: https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/kokoelmat/kansalliskokoelman-e-vapaakappaleet-ja-verkkoaineistot

Kansalliskirjaston esittelyvideo Verkkoarkistosta

Digitoidut aineistot

Digitoidut lehdet julkaisuvuoteen 1939 ovat vapaasti käytettävissä digi.kansalliskirjasto.fi-palvelussa. Vuodesta 1940 julkaistut lehdet, ovat tekijänoikeuslain perusteella käytettävissä ainoastaan vapaakappaletyöasemilla.

Varia

Varia sisältää erilaisia julkaisuja, jotka saadaan luovutuksina verkkojulkaisijoilta kuten elektronisia kirjoja, lehtiä ja äänitteitä.

Variassa olevan aineiston tietoja voi löytää Kansalliskirjasto.finna.fi-tietokannasta. Aineistot ovat luettavissa ja kuunneltavissa ainoastaan vapaakappaletyöasemilla.

Radio- ja tv-arkisto

Radio- ja TV-arkistoon tallennetaan ohjelmavirtaa ja metatietoja useilta kotimaisilta televisio- ja radiokanavilta.

Radio- ja TV-arkiston hakemisto on käytettävissä vapaasti verkossa. Hakemistosta voi tarkistaa, mitä ohjelmia arkistoon on tallennettu. Arkiston varsinaista sisältöä on mahdollisuus katsella ja kuunnella vain vapaakappaletyöasemilla.

Opiskelijat ja tutkijat voivat pyytää tarvitessaan käyttäjätunnukset, joilla pääsee hyödyntämään radio- ja tv-arkiston työpöytä-ominaisuuksia. Tunnukset voi pyytää sähköpostilla osoitteesta kirjasto.kokoelmat@oulu.fi.

Lisätietoja Kavin (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti) sivuilta.