Kone- ja tuotantotekniikka: Hae kirjoja

E-kirjoja jo puolet kirjaston kokoelmista

Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön on hankittu satoja tuhansia e-kirjoja. Suurin osa e-kirjoista on englanninkielisiä, mutta myös suomeksi löytyy satoja nimekkeitä.

E-kirjat on hankittu eri kustantajilta ja välittäjiltä, joten niitä löytyy monesta eri verkkopalvelusta. Löydät e-kirjat myös Oula-Finnan kautta.

Oulun kirjastot ovat kaikille avoimia, Oulaisten oppimiskeskus palvelee ainoastaan Oamkin opiskelijoita ja henkilökuntaa.

Kirjastokortti on esitettävä aina lainaamisen yhteydessä.

Sama kortti käy kaikissa Oulun yliopiston kirjaston toimipisteissä. Lainat voi palauttaa mihin tahansa kirjaston toimipisteiseen riippumatta siitä, mistä aineisto alun perin on lainattu.

Aineistojen tarkat laina-ajat näet Oula-Finnasta

• Yleiskokoelma: 4 viikkoa
  • Kurssikirjakokoelma: 2 viikkoa
  • Lehdet: 2 viikkoa
  • CD-levyt: vaihtelee kirjastoittain
  • Nuotit: 4 viikkoa
  • DVD-aineisto: 2 viikkoa
  • Käsikirjastoaineisto yö- ja viikonloppulainoja

Lainoja on mahdollista uusia, mikäli lainoihin ei kohdistu varauksia. Videotallenteiden uusimiskäytäntö vaihtelee kirjastoittain.

Lainat voi uusia Oula-Finnassa tai Tuudossa.

Lainat voi uusia myös kirjastossa, puhelimitse tai sähköpostitse (yhteystiedot). Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi kirjastokortin numerolla.

Lainassa olevaan aineistoon voi tehdä varauksen Oula-Finnassa tai kirjaston asiakaspalvelupisteissä. Saatavana olevaa aineistoa voi myös pyytää noudettavaksi toimipisteestä toiseen. Varaaminen on maksutonta.

Saapuneista varauksista lähetetään ilmoitus sähköpostitse.

Oamkin opiskelijat voivat hankkia kirjastokortin Tuudo-mobiilisovelluksen kautta. Kirjastokortti on esitettävä lainauksen yhteydessä.

Hankkiessasi kirjastokortin sitoudut noudattamaan kirjaston lainaus- ja käyttösääntöjä. Kirjastokortti on henkilökohtainen. Olet vastuussa kortilla lainatusta aineistosta. Vahingoittuneesta tai palauttamattomasta aineistosta peritään hinnaston mukainen korvaus.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä kirjastoon!

E-kirjatietokantoja

Puuttuuko jotain oleellista?

Aineiston tilaaminen Varastokirjastosta

Voit tilata Oula-Finnan kautta kirjoja myös Kuopion Varastokirjastosta. Kirjatilaus on maksuton.

• Kirjaudu sisään Oula-Finnaan

• Etsi kirja.

• Valitse Kuopion Varastokirjasto -välilehti.

• Avaa kirjan tiedot näytölle ja paina Tilaa aineisto -linkkiä, oikealta Varastokirjastotilaus-otsikon alta.

• Valitse noutokirjasto. Paina Lähetä-näppäintä.

• Sähköpostiisi tulee ilmoitus, kun kirja on noudettavissa noutokirjastosta.

• Tilaukset eivät näy lainatiedoissasi. Lainoja voi uusia kaukopalvelun kautta. Tilausta ei voi perua.

Muiden kirjastojen aineistot

Etäkäyttö

Oamkin opiskelijat ja henkilökunta voivat käyttää kirjaston hankkimia maksullisia elektronisia aineistoja Oamkin verkon ulkopuolella. Kirjautumiseen tarvitaan Oamkin käyttäjätunnus ja salasana.

Käyttöoikeudet

Kirjasto hankkii e-aineistoja sekä Kansalliskirjaston FinELib-konsortion kautta että suoraan aineistotoimittajilta. E-aineistosopimuksissa määritellään aineistojen käyttöoikeudet ja -rajoitukset. Tällaisia ovat esimerkiksi tulostukseen, linkityksiin ja lähdeviittauksiin liittyvät asiat. E-aineistoja ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.