Tiedonhaun itseopiskelu: Materiaalin paikannus

Miten löydän kokotekstin?

Jos hyviä viitteitä on löytynyt, seuraava vaihe on selvittää, mistä aineisto on saatavissa. Etsi aina alkuperäinen lähde, jos mahdollista. Vältä tietoa, joka on peräisin toisesta lähteestä, sillä tieto voi muuttua matkalla.

Viitetietokannoista, kuten Medicistä, Artosta, CINAHL:sta ja PubMedista, löytyy artikkeleiden viitetietoja. Viitetieto koostuu mm. artikkelin otsikosta, tekijöiden nimistä ja tiivistelmästä. Viitetiedosta näet myös lehden nimen, vuosikerran, numeron ja sivunumerot, joilla artikkeli on julkaistu.  Monesti viitetietokantaan on linkitetty myös artikkelin kokoteksti. Aina näin ei kuitenkaan ole. Tutki kokotekstin saatavuutta seuraavin keinoin:

1. Tarkista kokotekstilinkit

Klikkaa tietokannassa näkyviä kokotekstilinkkejä  ja -kuvakkeita. Linkit ovat monesti nimetty "Full text". Jotta käyttöoikeus tunnistettaisiin, varmista että olet kirjautunut tietokantaan kirjaston sivujen kautta. Lue lisää etäkäyttöohjeesta.

2. Tarkista Google Scholarilla

Kopioi viitetietokannasta tarvitsemasi artikkelin nimi. Kirjaudu Google Scholariin kirjaston sivujen kautta.  Liitä artikkelin nimi hakukenttään. Joskus artikkelin nimen ympärille on tarpeen merkitä lainausmerkit, jolloin haetaan peräkkäin esiintyvää fraasia. Esim. "Nurse leaders as managers of ethically sustainable caring cultures". Google Scholar paikantaa aineistoja sekä maksullisista tietokannoista, joihin Oamkilla on tilaus, että avoimista julkaisuarkistoista.

3. Tarkista Oula-Finnalla

Kirjaudu Oula-Finna Oamkiin. Liitäa artikkelin nimi hakukenttään ja klikkaa Oula-Finnan ulkomaisten artikkelien hakua. Joskus artikkelin nimen ympärille on tarpeen merkitä lainausmerkit, jolloin haetaan peräkkäin esiintyvää fraasia. Haku paikantaa aineistoja sekä maksullisista tietokannoista, joihin Oamkilla on tilaus, että useista avoimista julkaisuarkistoista. Mikäli et löydä kokotekstiä artikkelille, saatat löytää perushaun puolelta painetun lehden kokoelmatiedon. Painetun lehden voit lainata tai skannata tarvitsemasi artikkelin kirjastossa.

4. Tarkista Varastokirjaston kokoelma.

Maksuton artikkelikopiotilaus on Oula-Finnan palvelu, jonka kautta Oamkin opiskelijat ja henkilökunta voivat tilata lehtiartikkeleita Kuopiossa sijaitsevasta Varastokirjastosta. Tarkista, että Varastokirjastossa on tarvitsemasi lehden numero. Liitä tilaukseen artikkelin tarkat julkaisutiedot. Voit noutaa tilaamasi artikkelikopion paperisena valitsemastasi kirjaston toimipaikasta. Oulun yliopiston ja Oamkin henkilökunta voivat pyytää tilaamansa artikkelikopiot sisäisellä postilla.

5. Tarkista yliopiston Oula-Finna paikalliskäytössä

Voit tarkistaa yliopiston Oula-Finna näkymästä onko yliopistolla käyttöoikeus tarvitsemaasi aineistoon. Oamkin opiskelijat eivät voi etäkäyttää yliopiston aineistoja, mutta paikalliskäyttö Pegasuksessa ja Lääketieteen kirjastossa on sallittua. Lisäksi sekä Sosiaali- ja terveysalan kirjastosta että Oulaisten oppimiskeskuksesta löytyy molemmista yksi asiakaspääte, jolla pääsee sekä yliopiston että Oamkin verkkoon.

6. Tarkista mahdollisuus kaukolainaukseen

Mikäli aineistoa ei löydy lähialueen kirjastoista, se voi kuitenkin olla tilattavissa kaukolainana muualta Suomesta.

Kokotekstin paikantaminen Mendeleyssä ja tietokannoissa

Viitteidenhallintaohjelma Mendeley voi löytää automaattisesti siirtämäsi viitteen kokotekstiversion. Voit liittää kokotekstin pdf-tiedostona siirtämääsi viitteeseen klikkaamalla viitteen aktiiviseksi, ja tämän jälkeen klikkaamalla Get PDF-painiketta.

Joistain tietokannoista, Ebscon tietokannoista, löytyy linkityspalvelu, jonka avulla voit etsiä viitetiedolle kokotekstiä.

Ebscon tietokannoista avautuu näkymä, johon on listattu tietokantoja, joista aineisto löytyy kokotekstinä.

Huom! Joskus linkit vievät vain tietokannan / lehden etusivulle. Voit joutua etsimään oikean vuosikerran ja numeron itse.