Tiedonhaun itseopiskelu: Opinnäytetyöt

Opinnäytetyöt

Muiden tekemiin opinnäytetöihin kannattaa omaa työtä tehdessä ehdottomasti tutustua. Mutta on hyvä muistaa, että suuri osa opinnäytetöistä on harjoitustöitä, joita on syytä käyttää lähteenä omassa työssä vain tarkan harkinnan jälkeen.

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ovat harjoitustöitä, jotka eivät täytä kaikkia tieteellisen kirjoittamisen vaatimuksia. Onkin syytä harkita hyvin tarkkaan, käyttääkö ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä lähteenä omassa työssään. Sen sijaan samankaltaisista aiheista tehdyistä opinnäytetöiden lähdeluetteloista voi saada hyviä vinkkejä hyödyllisistä lähteistä.

Pro Gradut

Yliopistoissa tehtävät Pro Gradu -työt ovat hiukan laajempia kuin ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt, mutta niitäkin kannattaa käyttää lähteenä vain harkiten. Lähdeluettelot kuitenkin kannattaa tarkastaa myös Pro Graduista.

Väitöskirjat

Väitöskirjatkin ovat opinnäytetöitä, mutta ne käyvät läpi vaativan tarkastusprosessin, joka on verrattavissa tieteellisten artikkeleiden vertaisarviointiprosessiin. Väitöskirjoja voikin huoletta käyttää lähteenä.

Opinnäytetöitä sisältäviä tietokantoja