Mendeley: Aloita Mendeleyn käyttö

Viitteidenhallintaohjelma

Mikä on Mendeley?

Kuvituskuva

Mendeley on ilmainen viitteidenhallintaohjelma. Mendeleytä voi käyttää sekä omalle koneelle asennettavan käyttöliittymän että webin kautta.

Mendeleyn apuohjelmat:

• Web Importer on selaimeen asennettava apuohjelma, jolla voit tallentaa viitteitä ja dokumentteja omalle tilillesi.
  • Mendeley Cite on MS Wordin kanssa toimiva apuohjelma, jolla voit tehdä tekstiviittaukset ja lähdeluettelon.
  • Mendeley Reference Manager on omalle koneelle asennettava käyttöliittymä, jolla voit organisoida viitteitä ja dokumentteja. Reference Manager vastaa ulkonäöltään ja toiminnoiltaan Menedeleyn selainversion Library-sivua.

Ohjelmien toimivuudesta eri käyttöjärjestelmien, selainten ja tekstinkäsittelyohjelmien kanssa löydät tietoa sivulta What browsers and operating systems are supported for Mendeley products?

Mendeley-opasvideo

Luo Mendeley-tili

Aloita tekemällä itsellesi Mendeley-tili (Create a free account). Kirjauduttuasi saat käyttöösi tallennustilaa viitteiden ja pdf-dokumenttien tallentamiseksi kirjastoosi (Library).

Huom! Jos sinulla jo on tili jossain Elsevierin palvelussa, kuten Scopuksessa tai ScienceDirectissä, kannattaa käyttää samaa tunnusta myös Mendeleyssä. Voit siinä tapauksessa kirjautua suoraan Mendeleyhin.

Kuvituskuva

Mendeley on ilmainen ja vapaasti käytettävä ohjelma ja myös tilin luominen on maksutonta. Mendeleystä on saatavan myös maksullinen Premium -tilaus, mutta Oulun yliopiston kirjastolla ei ole sopimusta Mendeleyn kanssa.

Huom! Jos tuot viitteitä toisesta viitteidenhallintaohjelmasta, katso Viitteiden tallennus RIS- XML- tai BibTex-muodossa.

Asenna apuohjelmat

Mendeley Web Importer – hyödyllinen apu viitteiden tallennuksessa

Web Importerin avulla voit kätevästi siirtää viitteitä ja kokonaisia artikkeleita Mendeley-kirjastoosi (My Library). Web Importerin asentaminen ei kuitenkaan ole pakollista, eikä se toimi aivan kaikissa tietokannoissa, ks. Artikkelien ja viitteiden tallentaminen.

Asenna ohjelma Web Importer Mendeleyn sivulta. Web importer toimii Chromessa, Firefoxissa ja Edgessä. Seuraa ohjeita. Asentamisen jälkeen selaimen kirjanmerkkipalkissa/kirjanmerkeissä näkyy punainen Mendeley-kuvake tai Save to Mendeley -painike.

Mendeley Cite – lähdeviitteet paikoilleen

Viittausten ja lähdeluettelon lisäämiseksi tekstiin tarvitset Mendeley Cite -apuohjelman. Se toimii Microsoft Word 2016 ja uudempien versioiden kanssa, myös O365-versiossa (Online).

Voit asentaa Mendeley Citen suoraan Wordista versiosta riippuen joko suoraan etusivulta löytyvästä Add-ins-painikkeesta tai Lisää/Insert -valikosta:

• Hae apuohjelmia / Get Add-ins
  • Kauppa/Store-osiossa hae mendeley-sanalla
  • Lisää/Add Mendeley Cite apuohjelmiisi.

kuvituskuva

tai

Add-ins painikkeen sijainti Wordin tyokalurivilla

Toinen vaihtoehto on asentaa se Mendeleyn työpöytäohjelman (Reference Manager) valikosta Tools -> Insert Mendeley CIte for Microsoft Word.

Mendeley Reference Manager – selaimen My Library -näkymä työpöytäversiona

Reference Managerin avulla voit organisoida ja muotoilla Mendeleyhin tallentamiasi viitteitä, lukea dokumentteja ja tehdä niihin merkintöjä omalla koneellasi. Voit tehdä lähes kaikki samat asiat myös selaimella Mendley-tilisi My Library -näkymässä, eikä työpöytäversion asentaminen siten ole välttämätöntä. Myös tekstiviittausten tekeminen toimii ilman Reference Manageria. Voit ladata ja asentaa ohjelman Reference Managerin sivulta tai yliopiston Software Centeristä.