Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedonhakuopas: Tieteellinen kirjoittaminen

Tieteellinen kirjoittaminen

Viitteidenhallintaohjelmat

• Viitteitä voi kerätä ohjelmiin suoraan useimmista tietokannoista joko suorasiirtoina tai tiedostomuodossa. Tietokantojen oppaissa on kuvattu, miten eri tietokannoista saa vietyä viitteitä viitteidenhallintaohjelmaan.
  • Viitteidenhallintaohjelmissa voi etsiä sinne vietyjen viitteiden duplikaatteja eli identtisiä viitteitä.
  • Viitteet voi järjestää kansioihin.
  • Kansioita ja muokkausoikeuksia voi jakaa myös muille.
  • Viitteidenhallintaohjelmista on helppo siirtyä kokoteksteihin linkityspalvelun avulla.
  • Lähdeluetteloita ja tekstiviitteitä voi tehdä eri viittaustyyleillä.
  • Kirjoitustyötä varten voi ladata Wordiin lisäosia, joilla viittaminen on helppoa.
  • Mendeley on yksi ilmaisista viitteidenhallintaohjelmista. Oulun yliopiston opiskelijoille on laadittu Mendeley-opas.

Systemaattisten katsausten hallintaohjelmat

• Viitteitä voi ladata ohjelmiin luomalla tekstitiedostoja suoraan tietokannoista tai lataamalla viitteitä viitteidenhallintaohjelmista.
  • Duplikaattien, eli eri tietokannoista tulleiden identtisten viitteiden, tarkistuksen voi suorittaa ohjelmalla. Monesti tarkistus tehdään automaattisesti.
  • Ohjelmiin voidaan tallentaa katsauksen taustatietoja kuten hakustrategia.
  • Arviointiprosessia varten voidaan kirjata mukaanottokriteerit ja poissulkukriteerit.
  • Ohjelmat mahdollistavat sujuvan työskentelyn arviointiprosessin eri vaiheissa kaikille katsauksiin osallistuville: kaikkien on arvioitava viitteet sekä tiivistelmä-otsikko -vaiheessa että kokotekstivaiheessa, mikäli asetuksiin on säädetty arviointiprosessin kulku näin.
  • Ohjelmissa on apuvälineitä tutkimusten laadun arviointiin, luokitteluun ja huomioiden kirjaamiseen.
  • Ohjelmista voidaan yleensä ladata ulos prosessin PRISMA-kaavio.
  • Oulun yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle on hankittu Covidence-ohjelma käyttöön. Covidence-opas

Oikeinkirjoitusopas

Lehtien kirjoitusohjeita

Terveystieteiden lehtien kirjoitusohjeita Mulford Health Science Library:n sivulla

Turnitin

Turnitin on tekstin alkuperäisyyden tarkastamiseen tarkoitettu ohjelma. Oulun yliopiston osalta opinnäytteiden lopullinen tekstin vastaavuuden/ plagioinnin tarkastelu tapahtuu Laturi -järjestelmässä

Muuntaja

Muuntaja on www-palvelu, jonka avulla voidaan muuntaa esim. Microsoft Word -tiedostoja tiedostoja PDF/A-tiedostoiksi.

Muita viitteidenhallintaohjelmia