Tiedonhakuopas /kone-, materiaali-, rakennustekniikka ja tuotantotalous: Tekoälytyökaluja tiedonhakuun

Tekoäly akateemisessa tiedonhaussa

Sovelluksia, joissa tekoälyä hyödynnetään tieteellisen tiedon haussa, etenkin artikkelihaussa.

Muita työkaluja (testaamatta)

Tekoälypohjaiset järjestelmät patenttitiedonhaussa

Patenttitiedonhakuun on kehitetty monia tekoälypohjaisia hakukoneita ja -järjestelmiä. Nämä ovat pääosin maksullisia järjestelmiä. Oulun yliopistolle on hankittu käyttöön PatSeer Explorer -järjestelmä.

Covidence – koneoppimista hyödyntävä työkalu systemaattisten katsausten tekemiseen

• Voit ladata viitteitä tietokannoista Covidenceen. Ohjelma auttaa muun muassa viitteiden läpikäynnissä ja tuplatarkistuksessa.
  • Käyttöoikeus Covidenceen on kaikilla Oulun yliopiston ja Oamkin opiskelijoilla ja henkilökunnalla. Voit työskennellä Covidencessa yhdessä tutkijaryhmäsi kanssa, vaikka osa jäsenistä olisi organisaation ulkopuolelta.

Lisää tietoa akateemisista tekoälytyökaluista

Oppaita

Tekoälyn hyödyntäminen tiedonhaussa – Tampereen yliopiston kirjasto
Painopisteenä tekoälyn hyödyntäminen tiedonhaussa, mutta esiin on nostettu myös tekoälyn herättämiä eettisisiä kysymyksiä
Artificial Intelligence Tools for Research and Writing (Texas Tech University Library)
Laaja opas sisältää ajantasaisen (ainakin vielä 5.6.2023) listan erilaisista tekoälytyökaluista, läjäpäin aiheesta julkaistuja artikkelita, tietoa viittaamisesta yms.
Aaron Tay's Musings about librarianship
Singapore Management University kirjaston Aaron Tayn blogi, jossa aktiivisesti testataan ja analysoidaan uusia tekoälyä käyttäviä akateemisia työkaluja
Youtube-haku: 'Academic AI tools'
Mm. Andy Stapletonin Youtube-kanavalla esitellään tekoälyä käyttäviä akateemista tutkimusta tukevia työkaluja. Stapletonilta voi tilata myös uutiskirjeen.

Kirjallisuutta

Helariutta, A., Jokiranta, H. & Marjamaa, M. (2023). Tiedonhaun kokeilukulttuuria: Tekoälyä käyttävät artikkelihaun työkalut. Kreodi, (2).  http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752750

Kubacka, T. (21.2.2024). Guest Post - There is more to reliable chatbots than providing scientific references: the case of ScopusAI. The Scholarly Kitchen. https://scholarlykitchen.sspnet.org/2024/02/21/guest-post-there-is-more-to-reliable-chatbots-than-providing-scientific-references-the-case-of-scopusai/ (Huom. ScopusAI-lisäosaan ei ole tilausta tällä hetkellä)

Apua tiedonhakuun

E-aineistojen käyttöehdot

Tekoälypohjaisten tiedonhakutyökalujen käytön yhteydessä tulee huomioida myös e-aineistojen käyttöehdot.