Tietokantojen oppaat | Oamk: Tietokantojen oppaat

Tälle sivustolle on koottu keskeisimpien Oulun ammattikorkeakoulussa käytössä olevien tietokantojen pikaoppaat, joista voit tarkistaa tietokantakohtaiset käyttöohjeet.

Tiedonhaun perusperiaatteet on esitelty Tiedonhaun itseopiskelumateriaalissa.

APUA TIEDONHAKUUN

Tiedonhaku pähkinänkuoressa

1. Katkaise hakusanat. Katkaisumerkki on yleensä asteriski eli tähtimerkki (*).
  2. Kirjoita sanaliitot lainausmerkkien sisään.
  3. Käsitteiden eri variaatiot eli saman aihepiirin vaihtoehtoiset termit erotellaan OR-operaattorilla.
  4. Hakuun lisätään toinen aihepiiri AND-operaattorilla.

Esimerkki: tarkoituksena on tutkia miten eri kulttuureista (Käsite 1) olevien ihmisten kommunikointi (Käsite 2) sujuu työpaikoilla (Käsite 3) TAI mitä organisaation (Käsite 3) viestintä (Käsite 2) kertoo suhtautumisesta maahanmuuttoon (Käsite 1) TAI miten asenteet ulkomaalaisia (Käsite 1) kohtaan vaikuttavat vuorovaikutuksen (Käsite 2) kautta yrityksen (Käsite 3) toimintaan.

Hakusanat asetellaan tietokannan hakulaatikkoon näin:

Hakulausekkeena:

(multicultur* OR intercultur* OR cross-cultur* OR "cultural pluralism") AND (communicat* OR interact* OR discours*) AND (work* OR organization* OR organisation*)

E-aineistojen etäkäyttö

Kirjaston hankkimaa elektronista aineistoa on mahdollista käyttää myös Oamkin verkon ulkopuolelta esimerkiksi kotikoneelta. Käyttö on mahdollista vain Oamkin opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Huomaa, että voit kirjautua aineistoihin kotoa käsin vain Oulun yliopiston kirjaston sivujen, Oula-Finnan tai tiedonhakuoppaiden kautta! Työskennellessäsi kotona tai koulun ulkopuolella, voit myös ottaa VPN-yhteyden koulun verkkoon, niin tiedonsiirtosi on salattu ja pääset käyttämään e-aineistojakin kuten olisit koulun verkossa.