Logopedia: Kielitieteen tietokannat

painettu tai elektroninen
kirja tai lehti

Kotimaiset lehdet ja lehtiartikkelit

Jos suomalaista lehteä ei löydy elektronisena, painettu lehti löytyy kirjaston lehtikokoelmasta tai Pegasus-kirjaston varaston vapaakappalearkistosta; lue lisää vapaakappaleaineistoista.

1. Aloita e-lehtien hakeminen Oula-Finna-tietokannasta, jossa on paljon linkkejä lehtien kokoteksteihin:

2. Jos linkki kokotekstiin ei löydy Oula-Finnasta, tarkista löytyykö lehti jostakin e-lehtipalvelusta:

3. Kokotekstejä löytyy myös lehtien kotisivuilta: googlaa lehden nimellä.

Linkkejä artikkeleiden kokoteksteihin:

Kotimaisia opinnäytteitä

OuluREPO-julkaisuarkisto

Tiedot opinnäytteistä myös:

Muiden Suomen yliopistojen opinnäytteitä ja julkaisuja

Kansainvälisiä tieteellisiä lehtiartikkeleita aiheestasi

Kansainväliset tietokannat

Tietokannat

Oulun yliopisto on ostanut (lisensoinut) useita tietokantoja, joiden käyttö on mahdollista vain yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle (yliopiston verkko, VPN-yhteys tai etäkäyttö Haka Login -kirjautumisella).

Mene tietokantoihin kirjaston oppaissa tai Oula-Finnassa olevien linkkien avulla. Hakukoneella löytynyt tietokannan osoite ei yleensä mene oikeaan paikkaan, eikä tietokanta sisällä linkkejä Oulun yliopiston ostamiin kokotekstilehtiin.

Joitakin tietokantoja, kuten Oula-Finna ja Google Scholar, voivat kaikki käyttää tiedonhakuun, mutta elektronisiin kokoteksteihin pääsyyn vaaditaan sitten Oulun yliopiston käyttäjätunnus.

E-aineistojen käyttö | Oulun yliopisto

Punainen lukkosymboli Punaisella lukkosymbolilla merkittyjen aineistojen käyttö:

Vihreä f-kirjainsymboli Vihreällä f-kirjainsymbolilla merkittyjen aineistojen käyttöoikeudet löytyvät FinELibin sivulta.

Kysy tai ilmoita ongelmista: elele@oulu.fi

APUA TIEDONHAKUUN

Kansainvälinen artikkeli tai lehti

1. Etsi tietty kansainvälisen lehden artikkeli

Kirjoita artikkelin otsikko Oula-Finnan kansainvälisten aineistojen hakuun E-aineistot-välilehdellä. Samalla voit tarkistaa, onko artikkeli vertaisarvioidusta lehdestä ja onko siitä kokotekstiä.

Voit hakea kansainvälisten lehtien artikkeleita myös Google Scholarin avulla. Artikkelin saa avattua kokotekstinä, jos Oulun yliopistolla on käyttöoikeus julkaisuun tai se on vapaasti saatavilla internetissä (open access).

JSTORissa rekisteröityneet käyttäjät voivat lukea ilmaiseksi 100 artikkelia 30 päivän aikana.

2. Etsi tietty kansainvälinen lehti

Oula-Finnassa voit tarkistaa, onko lehti tilattu painettuna tai elektronisena ja miltä vuosilta se on saatavana. Kirjoita lehden nimi Oula-Finnan hakulaatikkoon.

Jos haluttu artikkeli ei sisälly tilattujen lehtien katevuosiin, kokeile seuraavaksi Oula-Finnan Kuopion Varastokirjasto -välilehteä. Sieltä voit tilata artikkelin ilmaiseksi.

Ammattikorkeakoulu on voinut tilata lehtiä, joita yliopisto ei ole tilannut, joten kokeile myös Oamkin Oula-Finnaa. Huomaa, että näitä voi etäkäyttää vain Oamkin tunnuksilla. Ilman tunnuksia pitää tulla kirjastoon paikan päälle ja käyttää kirjaston avoimia asiakaspäätteitä.

3. Lisää vinkkejä hakemiseen

Kokotekstejä löytyy myös netistä esimerkiksi lehtien kotisivuilta ja julkaisuarkistoista: googlaa artikkelin ja lehden nimellä.

Lehtiä voi hakea myös kansallisesta hakupalvelusta Finna.fi, jolla voit tarkistaa, onko lehti esimerkiksi kotipaikkakuntasi kirjastossa.

Kaukopalvelu tilaa maksusta toisista kirjastoista lainoja ja kopioita.

FinELibin sivulla esitellään tapoja, miten saada käyttöön tieteellinen artikkeli, jos yliopistolla ei ole tilausta kyseiseen lehteen.