Siirry pääsisältöön

Systemaattinen tiedonhaku: Haun dokumentointi

Haun dokumentointi

Systemaattiseen tiedonhakuun kuuluu, että hakulausekkeet ja -prosessi dokumentoidaan läpinäkyvästi ja toistettavasti. Dokumentointi kannattaa aloittaa jo tiedonhaun alkuvaiheessa.

Hakulausekkeet talteen

Useimpiin tietokantoihin voi tehdä henkilökohtaisen tilin, jolloin hakuja voi tallentaa suoraan tietokantaan. Koska hakulauseketta monesti täydennetään prosessin edetessä, on tietokantaan tallennettuja hakulausekkeita mahdollista muokata. Mikäli et halua monia erillisiä tilejä, kannattaa hakulausekkeet vähintään poimia talteen tietokannan hakuhistoriasta ja tallentaa itselle esim. Word-dokumenttiin. Kirjaa ylös tietokannan nimi, hakupäivä ja hakuhistoria.

Hakuhistoriasta selviää:

  • käytetyt hakusanat
  • haun kohdentuminen: onko haku kohdistettu kaikkeen tekstiin vai esimerkiksi asiasanoihin, tiivistelmään ja otsikkoon.
  • käytetyt operaattorit, sanankatkaisu ja fraasihaut
  • käytetyt rajaukset (mm. aineistotyyppi, julkaisuvuosi, kieli, vertaisarviointi)
  • hakutulosten määrä

Tietoa hakutulosmääristä tarvitaan valintaprosessin kuvaamisessa. Yleensä kuvaaminen tehdään PRISMA-kaavion avulla. 

Esimerkiksi:

30.4.2021 CINAHL

( (MH "Health Personnel+") OR (MH "Nurses+") OR nurs* OR personnel* OR practitioner* OR "health care professional*" ) AND ( (MH "Attitude of Health Personnel+") OR experience* OR perception* OR attitude* OR view* ) AND ( (MH "Influenza Vaccin") OR "influenza vaccin*" OR "flu vaccin*" )     617 hakutulosta

  • Kohdistus: otsikko, tiivistelmä ja asiasanat
  • Limiters - Peer Reviewed
  • Expanders - Apply equivalent subjects
  • Search modes - Boolean/PhraseView

 

Pysy ajan tasalla

Mikäli haluat saada ilmoituksia uusista hakukriteereihisi sopivista julkaisuista, voit tehdä tietokantoihin uutuusvahteja. Uutuusvahteja voi tehdä hakulauseella tai ns. sitaattivahteina, jolloin saat ilmoituksen, mikäli valitsemasi artikkeli saa uusia siteerauksia.