Tietokantojen oppaat: Oppiportti

Keskeisimpien Oulun yliopistossa käytössä olevien tietokantojen pikaoppaat

Oppiportti

• Oppiportti Duodecimin verkkopalvelu, joka sisältää hoitotyön ja lääketieteen oppikirjoja, verkkokursseja, videoita ja luentoja.
  • Kirjoja luetaan selaimessa. Niitä ei voi ladata omalle koneelle offline-käyttöön. Kirjoista voi tulostaa sivuja luku kerrallaan.
  • Suorittaaksesi Oppiportin verkkokursseja tulee Oppiporttiin tunnistautua henkilökohtaisesti (joko haka-kirjautuminen tai kirjautuminen Duodecim-tunnuksella).

Haka-kirjautuminen Oppiporttiin

Jos sinulla ei ole Duodecimin käyttäjätiliä (olet uusi käyttäjä), toimi seuraavasti:
  1. Siirry osoitteeseen www.oppiportti.fi
  2. Valitse kirjautumisikkunassa ”Kirjaudu organisaatiotilillä”.
  3. Valitse valikosta oma organisaatiosi (Oulun yliopisto tai Oulun ammattikorkeakoulu"). Kirjaudu haka-tunnuksellasi (käyttäjätunnukseksi Oulun yliopistossa / Oulun ammattikorkeakoulussa)
  4. Kirjautumisen jälkeen sinut ohjataan palvelun etusivulle.

Voit jatkossa käyttää organisaatiokirjautumista suoraan osoitteissa:

• www.oppiportti.fi/oulu.fi
  • www.oppiportti.fi/oamk.fi
Seuraavilla kerroilla sinut ohjataan suoraan organisaatiosi kirjautumisnäkymään.

Duodecim-tunnuksen yhdistäminen Haka-tunnukseen (Vanhat käyttäjät)

Oletko rekisteröitynyt Oppiportin käyttäjäksi aikaisemmin? Jos haluat säilyttää aikaisemmat suoritustietosi siirtyessäsi Haka-tunnistautumiseen, toimi seuraavasti:

1. Siirry osoitteeseen www.oppiportti.fi/oulu.fi

2. Mikäli haluat yhdistää aiemman Duodecim-tilisi haka-tunnukseesi vastaa "Tarvitseeko aikaisemmat tietosi ja suorintamerkintäsi yhdistää?" kysymykseen "Kyllä".

3. Kirjaudu sisään Duodecim-tunnuksellasi. Jos et muista tunnuksiasi, voit käyttää Unohtuiko salasana -toimintoa.

4. Sinut ohjataan organisaatiosi (Oulun yliopisto tai Oulun ammattikorkeakoulu) kirjautumisnäkymään.Syötä käyttäjätunnuksesi ja salasanasi.  Tämän jälkeen tietosi on yhdistetty, ja sinut siirretään Oppiportin etusivulle sisäänkirjautuneena.

Voit jatkossa käyttää organisaatiokirjautumista suoraan osoitteissa

• www.oppiportti.fi/oulu.fi
  • www.oppiportti.fi/oamk.fi

Seuraavilla kerroilla sinut ohjataan suoraan oppilaitoksen kirjautumisnäkymään.

Apua ongelmatilanteisiin:
  • Kirjautumisessa ja kurssien suoritusmerkintöjen siirtymisessä voit kysyä apua Oppiportin ylläpidosta osoitteesta oppiportti@duodecim.fi
  • Palvelun tuottajan käyttöohjeet ja usein kysytyt kysymykset löytyvät Oppiportin etusivun alavalikosta.

Lisätietoa käyttöoikeuksista:
  • Oppiportin kirjoja on mahdollista lukea kampuksen verkossa ilman henkilökohtaista kirjautumista. Avaa haluamasi kirja ja klikkaa “Avaa kirjautumatta”
  • Voit halutessasi kirjautua Oppiporttiin myös vanhalla Duodecim-tunnuksella. Tilin käyttöoikeudet ovat voimassa 12 kk siitä, kun niitä on viimeksi käytetty yliopiston verkossa. Jos tunnuksia on käytetty viimeksi tammikuussa 2023, niin tunnus vanhenee tammikuussa 2024. Pääset kuitenkin edelleen Omat tiedot -kohtaan, jossa on raportit suoritetuista verkkokursseista.
  • Oppiportti-tunnuksen käyttäminen toisen Oppiportti-oikeuksia hankkineen organisaation (esim. sairaalat tai terveyskeskukset) verkossa voi muuttaa tilisi käyttöoikeuksia. Voit palauttaa yliopiston/Oamkin käyttöoikeudet kirjautumalla uudestaan yliopiston verkossa olevalta koneelta henkilökohtaiselle Oppiportti-tilillesi.
  • Opintojen päätyttyä voit jatkaa Oppiportti-tilin käyttöä eri organisaation käyttäjänä. Tällöin saat käyttöösi ko. organisaation tilaamat verkkokirjat ja verkkokurssit.
  • Haka-kirjautumisen sijaan kirjautuminen tapahtuu valmistumisen jälkeen Duodecim-tunnuksella. Valmistumisen jälkeen on tarpeen muuttaa Oppiportissa käyttjätunnus ja salasana.

Oppiporttiin kirjautuminen (yliopisto)

Oppiporttiin kirjautuminen (Oamk)

Terveysporttiin kirjautuminen

Hakuominaisuudet

Voit hakea aineistoa hakukentässä. Kirjoittamalla sanan alun, pudotusvalikkoon avautuu hakusanan sisältäviä sanoja. Hakukentän alapuolelle aukeaa lista aineistoista, jotka sisältävät haetun sanan.

Boolen operaattorit

• Myös Boolen operaattorit AND, OR ja NOT ovat käytössä.
  • AND on oletusoperaattori
kuntoutus AND syöpä
syöpä OR kasvain
reuma NOT laps*

Sanan katkaisu

• Sanan katkaisuun käytetään asteriskia *.
kas* löytää mm- kasvu, kasvun, kasvaimet, kasvirohdosvalmisteet

Saavutettavuus

Kuunteleminen

• Oppiportissa on oma kuuntelutoiminto. Artikkelin avaamisen jälkeen valitse "Kuuntele". Voit säätää puhenopeutta hitaammaksi tai nopeammaksi alalaidasta (1,4 x).

Oppiportissä on Kuuntelu-toiminto artikkelin otsikon oikealla puolella. "Valitse toistonopeus" -valikosta voi säätää puhenopeutta esim. 1,5 kertaiseksi.

• Kuuntelu onnistuu myös Windowsin omalla Lukija/Narrator-toiminolla tai esimerkiksi Edge-selaimen Read aloud -toiminnolla. Toiminto sijaitsee osoiterivillä (A-ikoni). Lukunopeutta ja lukijan ääntä voi säätää.

Lukunäkymä

• Lukunäkymää voi muokata Edge-selaimen Syventävässä lukuohjelmassa (Immersive reader). Toiminto sijaitsee osoiterivillä (Kirja-ikoni). Ohjelmassa voi mm. säätää taustan väriä ja fontin kokoa.

• Kirjautumalla Oppiporttiin omalla Duodecim-tunnuksella voi kirjaan tehdä muistiinpanoja ja käyttää korostusvärejä.