Tietokantojen oppaat: Altmetric Explorer

Keskeisimpien Oulun yliopistossa käytössä olevien tietokantojen pikaoppaat

Altmetric Explorer

Altmetric Explorer on analyysipalvelu, jonka avulla voi seurata tieteellisten julkaisujen (esimerkiksi artikkelit ja datasetit) yhteiskunnallista näkyvyyttä mm. uutisissa, blogeissa, Facebookissa, Wikipediassa ja Twitterissä.

Tunnisteilla hakeminen

Altmetrics linkittää julkaisut ja niiden huomion pysvyien tunnisteiden avulla. Näitä samoja tunnisteita voi käyttää myös hakemiseen.

Altmetric Explorer tunnistaa ja käyttää seuraavia tunnisteita:

• DOIs

• PubMed IDs

• ISBNs

• Handles

• arXiv IDs

• ADS IDs

• RePEC IDs

• URNs

• ClinicalTrials.gov records

Näitä tunnisteita voi hyödyntää haussa tarkennetun haun puolella kohdassa "Add scholarly identifiers".  Avautuvaan tekstikenttään voi syöttää kerrallaan maksimissaan 25000 tunnistetta listana. Esimerkiksi tutkimusryhmän julkaisujen saamaa huomiota voi tarkastella tämän haun kautta syöttämällä julkaisujen DOI-tunnisteet hakuun.

Tarkempi ohje tunnisteiden avulla tehtävään hakuun löytyy tästä linkistä.

Altmetric Badge

Jokaisella Altmetric-palvelun tunnistamalla julkaisulla on Altmetric Badge, joka muodostuu pistemäärästä (Altmetric score) ja "donitsista" Pistemäärä kuvaa saatua huomiota kokonaisuudessaan. "Donitsin" värit kuvaavat huomion hajontaa eri lähteiden välillä. Lisättietoa dnitsin väreistä tästä linkistä.

Altmetric score kuvaa huomiota, ei laatua. Pisteluku muodostuu osittain mainintojen määrän perusteella. Erityyppisiä lähteitä painotetaan eri tavalla eli  esimerkiksi uutismaininta lasketaan painoarvoltaan merkittävämmksi kuin yksittäinen twiitti. Lisätietoa eri lähteiden kertoimista läytyy tästä linkistä.

Huomioitavia perusasioita Altmetric-palvelun käytössä: Palvelu seuraa vain julkista huomiota. Kirjautumisen takana olevat foorumit ja uutiset ovat siis seurannan ulkopuolella. Julkaisun tunnistamiseen käytetään pääasiassa julkaisun pysvyää tunnistetta.

On t'ärkeää muistaa, että julkaisujen pistemäärät eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Tieteenalojen välisten julkaisukäytäntöjen erojen lisäksi siihen vaikuttaa myös julkaisuajankohta ja aihe. Ajankohtaiset aiheet voivat saada mainintoja nopeastikin. Lisätietoa Altmetric scoresta tästä linkistä.

Altmetric-palvelu ei siis varsinaisesti normalisoi julkaisun saamaa huomiota. Artikkeleille tarjotaan kuitenkin suuntaa-antavaa yhteyttä kokonaisuutta eli niitä verrataan samassa lähteessä samana ajankohtanaa julkaistujen artikkelien saamaan huomioon. Yleistäen voidaan myös todeta, että keskimäärin pistemäärät 20 ja yli ovat merkki siitä, että julkaisu on saanut enemmän huomiota kuin suurin osa saman ajankohdan julkaisuista. Lisätietoa julkaisun pistemäärän vertailtavuudesta tästä linkistä.

Hakutulokset

Hakutulosta voi tarkastella monesta eri näkökulmasta.

• Highlights kertoo kokonaiskuvan hausta ja siinä voi nopeasti tarkastella top-nostoja
  • Research outputs - välilehdellä voi tarkastella yksittäisten julkaisujen listaa. Oletusjärjestys on korkein Altmetricscore ensin. Julkaisun tietoja klikkaamalla avautuu Altmetric details page, jossa voi tarkastella julkaisun saamia mainintoja yksityiskohtaisesti.
  • Timeline-välilehden avulla voi tarkastella koko hakua aikajanalla ja rajata tarkastelu esimerkiksi maininnan lähteen mukaan
  • Demographics esittää hakutuloksen mainintojen alkuperämaan mukaan karttamuodossa.
  • Mentions-välilehdellä voi selata ja hakea mainintoja ajankohdan mukaan. Oletuksena on aikajana, jossa uusin maininta ensin
  • Mention sources listaa maininnat lähteen mukaan. Twitter-tilien osalta tarjolla on myös tietoa tilin seuraajamäärästä
  • Journals-väliehdellä hakutulos esitellään koontitaulukkona, jossa tarkastelussa julkaisun sisältävän lehden tai kokoelman saamat maininnat.

Lisätietoa

Ohjeita ja vinkkejä palvelun käyttöön löytyy Altmetric Explorerin omilta sivuilta tästä linkistä.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä kirjaston bibliometriikka-tiimiin: bibliometriikka@oulu.fi

Linkki bibliometristen palveluiden Patio-sivuille.

Luo omat tunnukset

Voit tehdä hakuja ja tarkastella tuloksia yliopiston verkossa ilman erillistä kirjautumista.

Omat tunnukset kannatta tehdä jos halut tämän lisäksi

• tallentaa hakuja
  • asettaa hakuvahteja
  • muokata oletushakua highgligths-näkymässä
  • hyödyntää valmista raporttipohjaa hakutuloksen jakamisessa

Tunnukset luodaan etusivun   vasemmasta alareunasta löytyvästä   kirjautumis-ikonista.

Voit luoda käyttäjätunnuksen jos sinulla   on käytössäsi oulu.fi-loppuinen   sähköpostisoite.

Käytä kyseistä osoitetta käyttäjänimenä.   Salasanan voi määritellä itse.